E-learninget akarok!

Döntéshozó vagy egy cégnél. Eljött az idő, hogy oktatásra fordíts egy kis pénzt. Melyik e-learning technológiát válaszd? Milyen LMS-t, vagy tananyagot vásárolj, hogy céged maximálisan profitálhasson általa? Álljunk meg egy pillanatra! Mielőtt vásárlási kényszerednek engedve elhamarkodott döntést hoznál, gondold végig az alábbiakat.

Nem kell e-learning szakértőnek lenned a jó döntéshez, elég, ha meg vagy áldva egy kis józan paraszti ésszel. Töprengj el azon, hogy milyen elvárásaid vannak, és mi a cégben észlelt valós helyzet. A legtöbb e-learning értékesítő cég terméket akar rádsózni, ezt ne feledd! Bármennyire vonzónak is tűnhet egy mindent megoldó technológiára fordítani a büdzsét, fogd vissza magad és ne engedj a vásárlási kényszernek! Első körben nem technológiára, hanem módszertanra, vállalati kultúra alakítására van szükséged, ebben teljesen biztos vagyok. A technológiát mindig meg kell előznie a módszertannak.

Két féle cég van:

  1. Az első kategóriába esnek azok a vállalatok, ahol gyakran lehet hallani azt, hogy ez is sz*r, az is szutyok, van egy halom eszközünk, de egyik sem felel meg az igényeinkek. Ezeknél a cégeknél rendszerint komoly vendor által támogatott mindenttudó robosztus rendszerek garantálják a szétforgácsolódást.
  2. Ha cégednél többnyire az a gond, hogy nincs eszköz, mi segítené a jól kitalált folyamatokat, nyugodj meg: optimálisan működnek a dolgok. Technológiai előrelépésre csak akkor van szükség, ha jól megszervezett folyamataid vannak, melyet már képtelen ellátni a meglévő szoftveres infrastruktúra.

 

Anélkül, hogy általánosítanék, egyáltalán nem véletlen, hogy az élvonalbeli cégek masszívan fordulnak az open source felé. Egyre kevésbé tartható az a nézet, hogy csak komoly vendortól, komoly terméket, komoly összegért vásárolj, mert ez garantálja a minőséget. Nézz nyugatra, és figyeld a fejlődő cégek szemléletváltását.

LMS őrület

Magyarországon néhány évvel ezelőtt a nagy cégek úgy vásárolták az LMS-eket, mintha egy keretrendszer minden oktatási problémájukat megoldaná. Megrendelték a tananyagot is a büdzsé maradék feléből (ha maradt), majd fura mód az alkalmazottak nem okosodtak abban az ütemben, ahogyan az elvárható lett volna.
Nem attól korszerű a vállalatod, ha két robosztus LMS figyel a szervereiden, várva a teszteléstől szorongó alkalmazottakat. Tudom, jól mutat valami marketinges baromságban, hogy mennyire menő lett a vállalat az új ORACLE iLearning rendszer bevezetése óta. Az a tény, hogy jól mutat, valóban elegendő ok arra, hogy felvásárolj olyan eszközöket, melyeket nem fogsz használni?

Gondold meg jól! Nem oktatási rendszerre vágysz, hanem azt szeretnéd, hogy

  1. hatékonyabban áramoljon az információ az üzletágak között,
  2. embereid értsenek az új technológiákhoz,
  3. a kívánt kompetencia elérhető legyen, amikor szükséges.

 

Nagyon kevés olyan e-learning projektben vettem részt, ahol tényleg az adott e-learning megoldás valódi értéket jelentett a vállalati képzés terén. Az üzlet-orientált e-learninggel ugyanaz a probléma mint az oktatási intézményekkel: az oktatás látszata fontosabb, mint az eredmény. Ha sok millió forintot költök oktatásra, akkor legyen annak valami látható nyoma: lehetőleg nyomtatott brossúrák, kvízek mindenképpen, keretrendszerről nem is beszélve...
Mielőtt megvásárolnád a világ legjobb tananyaggyártó eszközét, gondold végig a következőket.
A technológia önmagában nem segít abban, hogy képezd az embereidet. Az oktatási terv, konkrét megvalósítások, az emberek jelentik a valódi oktatási erőt. A technológia abban segíthet, hogy gyorsabban és hatékonyabban valósítsd meg az oktatási tervedet, semmi másban. Ha rossz a szemlélet, rossz a módszer, azt a technológia nem fogja megjavítani. Éppen ezért mindenekelőtt a szemléletbeli kérdéseket tisztázd, a technológia csak másodlagos. A továbbiakban górcső alá veszünk néhány meghatározó területet, melynek fejlesztése minden vállalatnál kulcskérdés.

Információ menedzsment

Az alkalmazottak vállalat-specifikus szakmai tudásának gyarapítása roppant fontos kérdés. A google keresőmotor a legtöbb szakmai kérdésre segít megtalálni a választ, a vállalat-specifikus tudás megszerzésében azonban egyáltalán nem nyújt támogatást. Az efféle tudásszerzést a vállalati információs menedzsment szemlélet befolyásolja a leginkább.
Mi a helyzet a vállalatod dokumentumaival, kurzusaival, szakmai anyagaival? A kívánt információ eljut a megfelelő emberhez akkor, amikor szükséges? A cég tudásának szervezése kritikus probléma, melyre ritkán látni átütően sikeres módszertani megvalósításokat. Többnyire mindez csak működik valahogy. Van néhány fileszerver, egy halom projektmappa, rengeteg dokumentum, és néhány primitív szervezőelv, mely inkább a tárolást segíti, mint az információ visszanyerését. Gondolkozz el azon, hogy a fájlok tárolását szervező kategóriarendszered valóban minden nézőpontból értelmes?
Bizonyára nagyon másként gondolkodik egy fejlesztő és egy marketinges ugyanarról a dologról. Le van szabályozva, hogy a projekt mely részeit milyen szerepkörű felhasználó láthatja?
Mi lenne, ha a folderstruktúrát kiegészítenéd egy címkézős stratégiával? Ugyanarra a dokumentumra kontextustól függően sokféle tárgyszó illeszthető, mely sokat segíthet a visszakeresésben. Van-e valamilyen eszközöd arra, hogy a meglévő dokumentumállományod tárgyszavazva legyen? Ez szintén fontos segítséget nyújthat az információ keresésében.

Formális e-learning kurzusok

Szeretnél e-learning tananyagokat létrehozni? Vásárolhatsz ehhez támogató eszközöket (ToolBook, Authorware stb.), de előtte kitalálhatnád azt is, hogy miként használhatnád fel meglévő anyagaidat a kurzusok létrehozásában. Érdemes a single sourcing módszertan irányába elmozdulni, ha a tartalom létrehozását kívánod elősegíteni. A single sourcing lényege, hogy ugyanazon tartalmaidat több féle médiumra publikálhatod, továbbá rendelkezel stratégiával arra nézve, hogy minimalizáld a tartalmak redundanciáját.
Szeretnél előre létrehozott kurzusokat vásárolni? Magyar nyelven eléggé korlátozott lehetőségeid vannak erre, mindenesetre érdemes odafigyelned arra, hogy a vásárolt tananyag SCORM kompatibilis legyen. Minden esetben válaszold meg a következő kérdéseket: "Tényleg kielégítik az igényeimet ezek a tananyagok/eszközök?".

Vállalat 2.0

Végezetük következzen egy gondolatébresztő prezentáció arról, hogy miként segíti a vállalat fejlődését a kollaboratív eszközök használata, a konnektivista szemlélet alkalmazása. Előadó: Thomas Purves.

 

Enterprise 2.0
View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: enterprise20 web20)

 

Új hozzászólás